vineri, 24 aprilie 2009

NEMURITORUL

Interviu publicat in februarie 2009.

1. Cine este totusi Ovidiu Creangă ? 
Ovidiu Creangă este un cetățean oarecare cu cetățenie dublă: română și canadiană, stabilit de 27 ani în Canada în orasul Toronto, capitala provinciei Ontario, care e de câteva ori mai mare decât România. Trec la oratio recta, adica vă vorbesc eu singur.
M-am născut pe 14 feb. 1921 (în aceiași zi cu bunul meu prieten Grigore Vieru, însă el în 1935), în satul Vărzărești, plasa Nisporeni, județul Lăpușna. Am făcut primara, în diferite sate din județ și liceul întâi la Bogdan Hajdău în Chișinău, apoi la Ion Creangă din Bălți. Pe 28 iunie 1940 au năvălit hoardele lui Stalin. M-am refugiat cu mama în „Vechiul Regat”, pe tata l-a omorât în bătaie o bandă de alogeni locali. Am terminat liceul la Petru Rareș din Piatra Neamț, apoi am făcut politehnica și am absolvit-o ca șef de promoție cu calificativul “Magna cum Laude” în 1946. În liceu am fost un chiulangiu, nu mi-a plăcut să învăț. Într-a patra am fugit de la școală să mă fac circar la circul lui Ivan Zaikin și am rămas repetent. Dar încet mi-a „venit mintea la cap” (după o bătaie soră cu moartea pe care mi-a dat-o mama). Apoi a fost simplu, și am ajuns unde am ajuns. 
2. Sunteți plecat din Basarabia de 69 de ani. Nu vreți să vă întoaceți acasă ? 
Eu am plecat din România și m-aș întoarce tot în România. Acum o parte din Basarabia sau Republica Moldova, de fapt este VORONINLAND, în care nu vreau să mă întorc. VORONINLAND este un produs artificial care supravețuiește numai datorită unei treimi din basarabeni ce fac munci înjositoare și prostituție în străinătate. 
3. Ce faceți acum ? 
Am gata de tipar o nouă carte intitulată „Cu și fără securiști”. 
4. De ce v-ați apucat de scris așa de târziu? 
Fiindcă până la această vârstă am fost un inginer autentic și m-am ocupat de tehnică, știință. In Canada am avut o instalație de produs chimicale, am făcut invenții (și am luat parale frumoase și în România și în Canada). Dar la 80 de ani nu mai aveam firmă, o vândusem, ce era să fac, m-am apucat de literatură, am publicat epigrame:
De nu am ai succes la dame/Și ți-ai urcat sculele-n pod/Nu te boci ca un nerod /Apucă-te de epigrame.
Deci, am publicat epigrame, Medicină Alternativă, Hipoză, Eseuri, „Amintiri din copilarie” etc. 
5. Și totuși cum ați scăpat de Siberia ? 
Simplu, am fugit pe 28 iunie 1940 când a fost „cedată” Basarabia. 
6. Ce le povestiți nepoților DVS despe țara în care v-ați născut ? 

Nepoții mei știu de la mine că România este cea mai frumoasă țară din lume și Basarabia, locul nașterii bunelului este cea mai minunată parte a României. 
7. Cum se vede Basarabia din Canada ? 

Suntem o comunitate foarte puterică de basarabeni în Toronto, printre alții este și Petru Ulinici, directorul școlii primare din Vărzărești. Toți basarabenii noștri sunt oameni harnici și capabili și prin ei, canadienii văd Basarabia. 
8. Care ar fi primele trei probleme pe care le-ați rezolva dacă ați fi președintele Republicii Moldova ? 
Prima ar fi că ași realipi Basarabia la mama ei firească România. 80 la sută dintre basarabeni sunt români, dar amețiți, aiuriți, mințiți că ei sunt o altă nație. Atunci Basarabia ar avea curajul să ceară partea de sud și de nord dată de Stalin de pomană Ucrainei. Al doilea asi cere judecarea și pedepsirea celor care au furat și sărăcit țara. De asta se tem ca dracu de tămâie, știm noi cine, și luptă cu ghiarele și dinții ca R.M. să rămână independentă, adică la discreția hoțiilor lor. Al treilea asi restabili recunoașterea volorii intelectuale a Basarabiei, adică a Moldovei a lui Ștefan Cel Mare. Dacă România nu ar avea oamenii de valoare pe care i-a dat Modova, adică și Basarabia ar râmîne numai cu Brancuși, Goga și încă câțiva. Moldova i-a dat pe Eminescu, Alexandri, Hajdău, Sadoveanu, Creanga, Mateevici, Enescu, Generalul Averescu, mitropolitul Plamadeală, Grigore Vieru, Alecu Russo, Donici, etc. Basarabia „colcăie” de scriitori și poeți, întrebați-l pe Mihai Cimpoi. 
9. De unde aveți atâta putere și poftă de viață ? 

Deviza mea este ca a lui Winston Churchill NEVER, NEVER, NEVER, QUITT ! Am scris un articol „Viața începe la 80 de ani !!” Am fost om de știință, am luat premii, Ordinul Muncii, Medalia Muncii, am facut invenții, am scris tratate științifice, apoi m-am apucat de literatură și văd că mă descurc, sunt membru al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova. De când am început sa scriu literatură, de la 80 de ani, am publicat 7 cărți, alta e gata să intre sub „teasc”, și alte doua sunt pe „țeavă”. Una viitoare de epigrame se va numi: „Ia-l după mine, că-l omor !”.
Cauza deceselor pe plan mondial sunt : primul cancerul (Am avut cancer!), al doilea bolile cardiace (am avut infarct!). Le-am avut pe amândouă și nu am dat ortu popii, deci nu mai am de ce muri. 
10. Ce nu aveți încă, dar doriți foarte mult? 
Doresc foarte mult să mi se spună „NEMURITORUL”, lumea plictisită să zică: „Da nu o mai moare ăsta odată” ?

sursa: www.lilianaarnautu.blogspot.com 

Niciun comentariu: